SkHFS
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Skara medeltidsdagar 4-5 september

2 posters

Gå ner

Skara medeltidsdagar 4-5 september Empty Skara medeltidsdagar 4-5 september

Inlägg av Jacob Sandström mån aug 09, 2010 12:08 pm

Hej!

Det börjar att dra ihop sig till Skara medeltidsdagar. Med denna vecka har vi 4 veckor på oss att sätta ihop ett halvtimmasprogram. Börja fundera redan nu så tar vi upp ideér på träningarna.

Personligen har jag tänkt att man efter en kort kort muntlig presentation av föreningen och HEMA börjar visa tekniker i stegrande svårighetsgrad. Alltså att man först visar lite enkla bindningar följt av stötar/hugg (precis som grundteknikerna i Ringecks manuscript) och stegrar upp mot längre serier, kast/svep m.m. för att slutligen ge visning av en traditionell sparring (med fullskydd givetvis).

Slutligen, vilka kommer att vara med i Skara? Uppvisningen görs givetvis med stålsvärd.
Jacob Sandström
Jacob Sandström

Antal inlägg : 282
Registreringsdatum : 09-03-14
Ålder : 45
Ort : Mariestad

Till överst på sidan Gå ner

Skara medeltidsdagar 4-5 september Empty Sv: Skara medeltidsdagar 4-5 september

Inlägg av Johannes van der Wijk mån aug 09, 2010 12:49 pm

Jag räknar med att var med!

Om "scenen" är lika som förra året kommer det inte finnas direkt möjlighet med sparring eller överhuvudtaget något som görs med hastighet. Eventuellt att man gör det framför scenen?? Eller bjuder in åhörarna till något annat ställe.

Men förhoppningsvis har de en annan scen :-)

Min erfarenhet från KMD säger mig att publik inte bryr sig särskilt mkt om de enkla (men dock så effektiva) teknikerna. Dels för att de är tråkiga för en utomstående att se på och för att de ofta inte ens verkar fatta vad de går ut på.

På KMD i år berättade de om föreningen men visade i princip bara "coola" grejer. Dock med stigande svårighetsgrad. Allt gjordes i relativt högt tempo.

Vi har förstås inte samma förutsättningar som GHFS så frågan är hur svårt vi vill göra det för oss...

Mitt förslag vore kanske att bara gå igenom garder, grundhugg för att sedan hålla demonstrationer av längre huggserier, några avväpningar och några kast. Avslutande sparring. Det plus allt snack om att vi sysslar med kampsport, manualerna, utrustningen osv kommer antagligen ta mer än 30 min.

GHFS var mkt duktiga på att dela ut information i år i form av folders. Det de dock inte tänkte på förrän efteråt. Vilket vi borde göra. Var att ta de intresserades mail-adresser. Då behöver man inte dela ut lika mkt papper och man kan i lugn och ro skicka ut information hemifrån.

Förra året var det mkt uppskattat från arrangörernas sida när vi höll lite grundkurser för barnen. Tanken från vår sida förra året var inte att hålla grundkurser för barn men vi började tumma på regeln och tillslut kom det föräldrar som tog för givet att deras barn skulle få en grundkurs för en tia (eller gratis). Detta var dock inget mig emot då jag tyckte det var roligt men vi får nog se till att vara överens om hur vi gör och sen inte tumma på vad vi bestämmer. För att slippa problem!

När arrangörerna/arrangören :-P hörde av sig. Sa hon nåt om vad som förväntades av oss?
Johannes van der Wijk
Johannes van der Wijk

Antal inlägg : 218
Registreringsdatum : 09-03-16
Ålder : 33
Ort : Moholm

Till överst på sidan Gå ner

Skara medeltidsdagar 4-5 september Empty Sv: Skara medeltidsdagar 4-5 september

Inlägg av Jacob Sandström mån aug 09, 2010 1:54 pm

Johannes skrev:Jag räknar med att var med!

Min erfarenhet från KMD säger mig att publik inte bryr sig särskilt mkt om de enkla (men dock så effektiva) teknikerna. Dels för att de är tråkiga för en utomstående att se på och för att de ofta inte ens verkar fatta vad de går ut på.

På KMD i år berättade de om föreningen men visade i princip bara "coola" grejer. Dock med stigande svårighetsgrad. Allt gjordes i relativt högt tempo.


Jo, du har nog rätt i detta. Jag kollade lite på ghfs forum om långsvärsdelen på KMD men även här hittar man en hel del inspiration till lockande uppvisningar
http://www.ghfs.se/Videomaterial/LångsvärdDemonstrationer/tabid/143/language/sv-SE/Default.aspx

(ni får nog kopiera URL:en för den verkade klippa vid "å".
Jacob Sandström
Jacob Sandström

Antal inlägg : 282
Registreringsdatum : 09-03-14
Ålder : 45
Ort : Mariestad

Till överst på sidan Gå ner

Skara medeltidsdagar 4-5 september Empty Sv: Skara medeltidsdagar 4-5 september

Inlägg av Jacob Sandström sön sep 05, 2010 10:31 pm

Ja, då var efter två intensiva dagar Skara medeltidsdagar avklarade. Kul hade vi, vädret var toppen, mycket publik och en del revor och krämpor har man efter två dagars fäktande så som sig bör.

Tack Jonathan och Johannes för er medverkan!
Jacob Sandström
Jacob Sandström

Antal inlägg : 282
Registreringsdatum : 09-03-14
Ålder : 45
Ort : Mariestad

Till överst på sidan Gå ner

Skara medeltidsdagar 4-5 september Empty Sv: Skara medeltidsdagar 4-5 september

Inlägg av Johannes van der Wijk mån sep 06, 2010 12:26 pm

Väl värd helg!
Ska bli kul att se video på det hela sen.
Johannes van der Wijk
Johannes van der Wijk

Antal inlägg : 218
Registreringsdatum : 09-03-16
Ålder : 33
Ort : Moholm

Till överst på sidan Gå ner

Skara medeltidsdagar 4-5 september Empty Sv: Skara medeltidsdagar 4-5 september

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet