SkHFS
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tai boxning

3 posters

Gå ner

Tai boxning Empty Tai boxning

Inlägg av Johannes van der Wijk tor maj 28, 2009 12:33 am

Jag tränade tai boxning i måndags.

Deras träning är SJUK!

Först uppvärmning: 40 varv i en dubbelt så stor sal som våran. Sen lite höga knän, sick sack mm därefter 100 sit ups. Sit ups är la ok men när man kommit till 50 och magen nästan skriker av smärta. Då är det PSYK att göra lika många till. Hopprep länge, armhävningar och lite annat konstigt jag inte kommer ihåg namnet på.

Sen var det själva träningen. I vår fäktning gör man sina tekniker och det tar inte så mkt på krafterna. Man står still eller rör sig långsamt samtidigt som man inte använder hela kroppen. I Tai använder man hela kroppen i hög hastighet konstant.
Det värsta är att man slår med sin egen kropp vilket gör att även om du ger motståndaren skada så gör det ändå sjukt ont i din egen arm, fotled osv om man är otränad som jag.

Sista kvarten sparring, efter ca 2h konstant träning med endast två st 3 min pauser. Då var jag helt slut och fick bara stryk! Viktigt var att hela tiden hålla en gard med händerna framför ansiktet vilket jag glömde hela tiden. Vilket jag fick betala i näsblod.
Nu kom jag mitt in i deras vanliga träning. Jag fick inte ngn nybörjar träning precis:P
https://www.youtube.com/watch?v=1QdSc3lJ0_4
Om nån skulle tycka att vår uppvärming eller träning är jobbig...häng med på tai boxning


Vad jag ville komma till med detta långa inlägg var; att om vi nu ska utöka till träning två ggr i veckan nån gång i framtiden. Tycker jag att vi nästan måste införa mkt mera fys. Det är inte bara bra för själva träningen utan också för vår egen personliga kondis och styrka. Sen vill vi ju bli sedda som en förening som utövar kampsport seriöst. Alla framtida medlemmar kanske inte bara vill hålla på med historisk fäktning för att de har ett medeltids intresse. Utan helt enkel för att det är ett schyst sätt att få kondis och styrka på.
Johannes van der Wijk
Johannes van der Wijk

Antal inlägg : 218
Registreringsdatum : 09-03-16
Ålder : 33
Ort : Moholm

Till överst på sidan Gå ner

Tai boxning Empty Sv: Tai boxning

Inlägg av Jacob Sandström tor maj 28, 2009 2:41 pm

Bra inlägg Johannes. Fint att du är ute och "rekar". Jag skulle också kunna tänka mig att vi lägger på mer fys. Det vi kört hittills motsvarar det vi i Göteborg körde med nybörjargruppen. I fortsättningsgruppen var det betydligt mer stationsträning och fys både i början och slutet av träningen.

Det beror lite på vilka ambitioner man som deltagare har. Jag är emot den hårda attityd som jag sett i flera kampsportsklubbar som du beskriver. Åtmindstånde om man kör så hårt även med nybörjare och det inte ges alternativ till de som inte har förutsättningarna.
Hade vi i Göteborg kört 100 situps hade många av de som är intresserade av fäktningen men inte har kropp att orka med slutat hos oss. Jag är också för hårdare fys för som du skriver ger det väldigt myket till den personliga kondisen. Däremot måste man hitta en nivå så alla, oavsett krubbshydda, stelhet m.m. har möjlighet att träna. För att komma dit gäller att det inte får ligga prestige i att klara sånt som "alla andra" klarar osv. Lite frihet under ansvar alltså, alla medlemmar måste ta ansvar för att göra fysövningarna i den omfattning som är bäst för dem själva.

Vart vill jag komma med allt flum ovan?
1. Absolut kan vi öka mängden fys på träningarna
2. Var och en gör övningarna efter den förmåga man har
3. Ingen tar ut sig så mycket på den inledande fysen att man blir disträ, darrig och annat som kan göra att teknikövningarna blir farliga för en själv och sin partner. I Tai-boxning kan man inte göra så stor skada på varandra även om man är helt slutkörd.
Det kan vi göra i fäktning då vi gör tekniker mot varandra med stålsvärd vilket kräver att koncentrationsförmågan är på topp. Har man krafter över är det bättre att ge 150% i slutet av träningen, därav fördelarna med avslutande fys.
Jacob Sandström
Jacob Sandström

Antal inlägg : 282
Registreringsdatum : 09-03-14
Ålder : 45
Ort : Mariestad

Till överst på sidan Gå ner

Tai boxning Empty Sv: Tai boxning

Inlägg av Johannes van der Wijk tor maj 28, 2009 5:04 pm

Jacob skrev: Hade vi i Göteborg kört 100 situps hade många av de som är intresserade av fäktningen men inte har kropp att orka med slutat hos oss.
Jo tack! Jag med

Jacob skrev: Har man krafter över är det bättre att ge 150% i slutet av träningen, därav fördelarna med avslutande fys.

ja det kanske inte vore så dumt. Att ha mer fys i slutet och lätt uppvärmning i början.

Men jag tycker absolut inte detta är något vi behöver lägga vikt vid just nu. Det är snarare om vi skulle börja med träning två ggr i veckan. Man skulle kunna ha en träning med fokus på sparring och en med mindre sparring och mer fys ist. Sånt går ju att disskutera när det blir aktuellt.
Johannes van der Wijk
Johannes van der Wijk

Antal inlägg : 218
Registreringsdatum : 09-03-16
Ålder : 33
Ort : Moholm

Till överst på sidan Gå ner

Tai boxning Empty Sv: Tai boxning

Inlägg av Olov Tidemalm tor maj 28, 2009 10:15 pm

Jag håller med om allt som sagt hittills. Jag skulle inte ha nått emot om vi titt som tätt skulle köra träningar som är mycket mer fysinriktiade. Både i den form med utökad träning som redan föreslagits, men också på den vanliga träningen någon gång ibland, där vi försöker pressa lite mer. Dels för att kolla hur mycket man klarar och dels för att få fler övningar som man kan köra när man är hemma. Sen är det också så att man orkar mer om man har folk som hejar på en eller någon att tävla emot.
Olov Tidemalm
Olov Tidemalm

Antal inlägg : 116
Registreringsdatum : 09-03-13

Till överst på sidan Gå ner

Tai boxning Empty Sv: Tai boxning

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet