SkHFS
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Inbjudan till Sikfish II

5 posters

Gå ner

Inbjudan till Sikfish II Empty Inbjudan till Sikfish II

Inlägg av Moberg sön feb 20, 2011 11:06 pm

För några år sedan firade GHFs sitt 5-års jubileum i Källby vid vänerns strand. Vi hade tänkt att göra en liknande sammanslutning den 21-22 Maj på samma plats (en del av er var nog med då)

Jag skulle härmed vilja bjuda in skHFS som gästande förening på denna tilldragelse och ber att lite längre fram få återkomma med lite mer information om innehåll och format.

Väl mött / Mattias Moberg GHFS

Moberg

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 11-02-20

Till överst på sidan Gå ner

Inbjudan till Sikfish II Empty Sv: Inbjudan till Sikfish II

Inlägg av Olov Tidemalm mån feb 21, 2011 12:00 am

Himlans va trevligt!
Olov Tidemalm
Olov Tidemalm

Antal inlägg : 116
Registreringsdatum : 09-03-13

Till överst på sidan Gå ner

Inbjudan till Sikfish II Empty Sv: Inbjudan till Sikfish II

Inlägg av Johannes van der Wijk mån feb 28, 2011 11:48 pm

Jag (Johannes) och min holländske kusin var med, om jag inte blandar ihop det :-).
Är mitt minne rätt så var det en mkt trevlig tillställning!

Nu ser jag fram emot våren ännu mer...
Johannes van der Wijk
Johannes van der Wijk

Antal inlägg : 218
Registreringsdatum : 09-03-16
Ålder : 33
Ort : Moholm

Till överst på sidan Gå ner

Inbjudan till Sikfish II Empty Sv: Inbjudan till Sikfish II

Inlägg av Moberg tis mar 01, 2011 9:51 am

Trevligt - då får du sälja in det mer till era medlemmar som inte var där då.

Moberg

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 11-02-20

Till överst på sidan Gå ner

Inbjudan till Sikfish II Empty Sv: Inbjudan till Sikfish II

Inlägg av David Sellerstam fre mar 04, 2011 5:42 pm

Jag vill!!!!

Får kolla schemat bara...
David Sellerstam
David Sellerstam

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-11-25
Ålder : 42
Ort : Mariestad

Till överst på sidan Gå ner

Inbjudan till Sikfish II Empty Sv: Inbjudan till Sikfish II

Inlägg av Moberg sön mar 20, 2011 2:00 am

Jag skulle härmed vilja komma med en formell inbjudan till

Sikfish II
den 20-22 Maj 2011 och en start till diskussion om innehåll och mer bindande anmälan.

Det går direkttåd från göteborgs central 17:12 som anländer till Källby station kl 18:57 för 120 kr utan byten. Samma tåg avgår 16:54 på Söndag och ankommer Göteborg C 18:47 och jag tycker det skulle bli en bra inramning för helgen. Vi kommer alltså vara vid mina svärföräldras sommarstuga vid intill Vänern i Källby i närheten av Lidköping. Det kommer finnas gott om sovutrymmen och stor gräsplan intill vattnet för träning.

Helgen kommer innehålla följande stående inslag:

Träning:

Det jag själv skulle vilja förändra från förra gången är att göra årets sikfish mer träningsintensiv. Möjligen i formen av ett slags bootcamp under lördagen. Om det låter som en bra idé så hade det varit trevligt om någon ville hålla i ett sådant fyspass. Det som finns till hands är förutom en löpslinga på någon km intill tomten, stockar och stubbar av olika längder som vikter.

Därutöver skulle jag vilja plocka in blandade pass som representerar de olika stilar vi håller på med. Presentation av Meyer-stav och försök till tolkning av Meyer-pik. Är några exempel. Sedan kan vi säkert fylla på med mer beroende på vilka som kommer och vad man vill bidra med.

Arbete:

Arbetet är en ursäkt för att låna stugan men jag tänkte tona ner arbetspasset lite. Istället för ett gemensamt 3-timmarpass tänkte jag att man kan välja att bidra lite när man känner för det eller som en del av fyspasset. Vi kommer inte ta ner några träd men däremot förmodligen släpa stockar, stycka upp dem och hugga dem till ved. Dessutom finns det önskemål om att vi slår lite vass med lie (vadarstövlar finnes). Det blir inte särskilt effektivt om alla gör detta samtidigt pga begränsningen av verktyg. Så därav upplägget

Matlagning

Det finns inga pizzerior i närheten så all matlagning får ske av oss. Jag tycker inte vi behöver helsteka gris igen, utan välja mat som är lätt att förbereda hemma under veckan och bara värma på plats.

Testhuggning

Testhuggning av med skarpa svärd är ett givet inslag och något som alla som inte provat absolut skall passa på att göra. Jag tycker vi skall köpa in tatamimattor för ändamålen men man skulle även kunna dryga ut med betydligt billigare PET-flaskor om svärdsägarna tillåter.

Samkväm:

Det finns tillgång till bad-tunna andra faciliteter som lämpar sig väl vör öl och whiskydrickande under kvällen.

Utflykt:

Förra gången gjorde vi en utflykt till en dommar-ring och borgruinen i Husaby för sparring. Detta tycker jag var trevligt och skulle gärna göra något liknande igen. Något som jag håller på att tittar närmare på är om författaren till följande bok http://www.bok.nu/Staffan_Kinman/Vapenhistorisk_inventering_av_kyrkor_i_Skara_stift kunde vara föredragshållare och ciceron till besök till ett antal väl valda kyrkor i närheten,. MEN det är många OM som skall redas ut innan man kan spika ett sådant upplägg. Andra alternativ är Skara Länsmuseum, Läckö, Varnhem, (Medeltidens värld ;-). Jag har tidigare anlitat en guidning med Lars Bägerfeldt som är intressant på på många vis men hans fokus ligger på järnålder och tidig medeltid. Annars kan man lägga testhuggning och arbete på på söndagen tillsammans med en liten turnering, så Lördagen blir mer träningsintensiv.


Fyll gärna på med tankar och idéer och jag vore tacksam om alla som vet med er att ni vill och med stor sannolighet kan komma, gärna anmäler er i den här tråden.. Det kommer bli trevligt oavsett om vi blir många eller bara några få, men det avgör på vilken nivå man skall lägga sig och hur man skall planera även på ett tidigt stadium.

Varje deltagare betalar självkostnadspris för mat. Tatamimattor får man betala per styck och hur vi gör med öl och vin vet jag inte än. Är man vegetarian och nykterist kanske man inte vill betala så mycket men å andra sidan tycker jag det är enklast om alla betalar till en gemensam pott. Hur mycket GHFS kan stå för vet jag inte än.


Moberg

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 11-02-20

Till överst på sidan Gå ner

Inbjudan till Sikfish II Empty Sv: Inbjudan till Sikfish II

Inlägg av Jacob Sandström mån mar 21, 2011 12:30 pm

Låter jäkla trevlig det där. Kul att du tänkte på oss i Mariestad! Dessvärre är jag i Uppsala på 50-årsfirande av min morbror den helgen så det rimmade dåligt i tid för mig
Jacob Sandström
Jacob Sandström

Antal inlägg : 282
Registreringsdatum : 09-03-14
Ålder : 45
Ort : Mariestad

Till överst på sidan Gå ner

Inbjudan till Sikfish II Empty Sv: Inbjudan till Sikfish II

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet