SkHFS
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Aldrig mer utan stötstopp

Gå ner

Aldrig mer utan stötstopp Empty Aldrig mer utan stötstopp

Inlägg av Jacob Sandström tis dec 07, 2010 10:24 pm

Anledningen till rubriken är en stöt ifrån plog under gårdagens träning. Jonathan och jag sparrades med nylon och jag gick in med ett långt kliv i en zornhaw. Samtidigt som jag gör detta avser jonathan stöta vilket han gör helt rätt i då jag blottar mig för mycket och stöten hinner före. Dock kliver jag rakt in i hans redan inkommande stöt och trots han hade mitt mjuka flexiga nylon så tog den luften ur mig då den träffade strax under revbenen strax under mellangärdets vägg. Svärdet kändes inte flexigt allt utan gav en rejäl smäll som tog nån minut att återhämta sig ifrån.

I samband med detta så pratade vi om, vad hade hänt om Jonathan hade haft mitt bluntade stålsvärd utan stötstopp? Man kan bara spåna men det är långt ifrån osannolikt att klingan hade penetrerat igenom hud och muskler.

För att sen spåna vidare lite, vad skulle kunna hända om klingan trängde in till de inre organen. Min gissning är att trubbigheten i klingan gör det sannolikt att organen "flyttar sig" för att göra plats, i alla fall om man träffar på sidan av ett organ. Skulle man däremot träffa mitt på så kanske klingan tränger in.

Nu vet ju inte jag vilka effekter det skulle ge men som jägare drar jag gärna lite paralleller till hur en älg reagerar vid skott i olika organ http://www.jagareforbundet.se/Webbjaktskolan/ Nu ska man dock inte glömma att anslagskraften hos en kula blir ohyggligt mycket kraftigare, men ändå (jag spånar ju fortfarande bara).

En träff i njure innebär dödsfall i förblödning eller bukhåleinflammation inom några timmar (dock får ju inte älgen möjlighet till läkarvård).
En träff i levern innebär dödsfall i inre blödningar inom 10 - 15 minuter.
En träff i magsäcken (vommen) innebär dödsfall i bukhinneinflammation inom 12 timmar
Skulle man få in klingan ovanför mellangärdet har man lunga och hjärta som kan skadas med direkt dödsfall som utgång på grund av syrebrist till hjärnan.

Som sagt, jag spånar ju bara men det är sådant som man gör när man råkar ut för nya upplevelser i fäktningen (såsom en stöt med ett flexigt nylon som får en att tappa andan).
Hur som helst kommer jag vara väldigt mycket mer skeptisk mot stålsparring utan stötstopp.
Jacob Sandström
Jacob Sandström

Antal inlägg : 282
Registreringsdatum : 09-03-14
Ålder : 45
Ort : Mariestad

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet